Mitt äventyr - Au Pair i USA!

Nu är jag tillbaka till bloggandet igen efter en liten paus. Har fixat en helt ny design, vilket tog sin lilla tid. Och sedan har jag också bestämt mig helt och hållet för att uppfylla min dröm! Nämligen att komma iväg till USA och jobba som au pair.
Jag har skrivit inlägg på bloggen under några månader och sparat det i utkast och nu tänkte jag dela några utav dom tankarna med er, som jag haft sedan jag började med min au pair ansökan.

26 mars 2013:
" Idag, 26 mars 2013, efter mycket research så bestämde jag mig för vilken organisation jag vill åka med som Au Pair. Jag ska åka med SI (Skandinaviska Institutet). Jag har fått tillgång till min ansökan online och har börjat att fylla i den redan nu då det kan ta lite tid. Det jag tycker är bra är att man kan fylla i sin ansökan i lugn och ro helt gratis utan att binda sig till någonting."

22 april 2013:
"Idag är det den 22 april och ganska snart precis en månad sedan jag började med min ansökan. Jag har fyllt i och är klar med steg 1, min "application form". Sedan har jag laddat upp lite bilder och betyg också, men min ansökan är långt ifrån klar som ni ser. Det är mycket som måste fixas innan detta är klart. 



 

Körkortet:
När jag kom hem från skolan idag så låg mitt körkortstillstånd i brevlådan så nu får jag övningsköra igen och jag har också fått min systers teoriböcker så det håller jag också på med om dagarna. I sommar är det dags för en intensivkurs på körskolan i några veckor och förhoppningsvis har jag mitt körkort i mitten av juli.


Barntimmarna:
Idag fick jag ett glatt besked om att jag ska få ha praktik i några veckor i sommar på en förskola i Gästrike-Hammarby och att jag ska höra av mig till en utav avdelningarna för att bestämma exakt när. Hade tänkt ringa imorgon. Så när jag är där kommer jag att få ihop en hel del timmar!
50 timmar kommer jag också att få utav min moster eftersom att jag har varit barnvakt/tagit hand om min kusin William nu under sportlovet och lite förut också. Min moster kommer då också att vara en utav mina referenser. Man får ju som sagt räkna med högst 50 timmar när det är inom familjen.

Det är alltså körkortet och mina barntimmar som jag väntar på nu. Jag måste ha det innan jag kan göra klart min ansökan och få komma på intervju. Samt fixa "host family letter" och lite dokument grejer men det gör jag också under sommaren så att allt är klart i juli/augusti någon gång förhoppningsvis.


26 april 2013:
"Körkortet:

Som jag berättade innan så har jag fått mitt körkortstillstånd och jag har varit ute och kört varje dag med pappa, och ja vad ska man säga. Jag har helt glömt bort hur man kör typ, haha. Men idag körde jag till Valbo och inne i Sandviken i rusningstrafiken vilket gick helt okej. Bara ett motorstopp ;-) Så ja, det går framåt iallafall. Sedan har jag också fått hem besked om att mina prov (teori och uppkörning) är bokade, inför intensivkursen i juli. Är supertaggad och vill bara sätta igång på körskolan nu på en gång!!!

Barntimmarna:
Fick ju kontakt med ett dagis här i närheten och i tisdags ringde jag upp för att prata lite osv. Vi bestämde till slut att jag skulle komma förbi dagen därpå efter skolan för att presentera mig, kolla upp schemat och få en rundvandring på dagiset. Det gick jättebra och nu är det bestämt att jag gör min första praktikdag den 5:e augusti. Dom är så snälla så jag får lägga upp mitt schema helt själv (tider och dagar) och jag får vara där så länge jag behöver, toppen! Jag är jätteglad över detta och ser fram emot att få komma dit för att hjälpa till med barnen, leka med dom och få erfarenhet! Behöver som sagt minst 200 barntimmar och minst tre olika referenser. Så nu är jag helt säker på att jag kommer att få ihop alla mina timmar (plus lite mer)."

6 juni 2013:
"Sveriges national dag och världens bästa kusins födelsedag!
Skolan slutade den 31 maj och det var en sådan lycklig dag så det är inte sant! ÄNTLIGEN ÄR JAG KLAR MED SKOLAN OCH HAR HÖGSKOLEBEHÖRIGHET!!!!!!
Livet är på topp!"