Q/A

Questions & Answers #21

Har fått lite frågor här på bloggen de senaste veckorna, förlåt för sent svar!!! Men här kommer dom...

Hej, jag tar studenten till våren och är väldigt sugen på att pröva mina vingar för ett år som au pair i USA. Men rädslan finns ju där också såklart... Ett år är trots allt en ganska så lång tid! Men min största rädsla är att inte få några vänner och reser man dit själv som au pair så är ju vänner livsviktigt för de är ju det enda man har och familjen man flyttar in hos.. Så jag tänkte höra vad du har för erfarenheter? Ska man våga ta det stora steget ut i världen? En skrämmande men ganska härlig tanke tycker jag!! :) jätte tacksam om du orkar ta tid och svara :-)

Kul att du är intresserad av att åka som au pair till USA! Jag tror att alla har den rädslan, mer eller mindre, men man ska inte låta den stå i vägen för att ta steget att åka iväg. Visst, ett år är en lång tid. Men jag som nu har varit här i 1 år och 4 månader kan säga att tiden bara flyger iväg, och helt plötsligt står du där och ska åka tillbaka hem igen. När du väl är här så lever du livet fullt ut, är med om en massa roliga saker och lever som i en dröm! Självklart blir det till en vardag till slut, men inte alls som en vardag man har hemma i Sverige. När det gäller vänner så är det inte alls svårt att hitta härliga männskor att umgås med om man verkligen är öppen för det och tar kontakt med andra som bor i närheten. Sedan har du ju dina au pair möten en gång i månaden och tillhör en grupp med en massa andra au pairer. Om du frågar mig så tycker jag absolut att du ska ta steget och våga åka iväg som au pair, det är mitt livs bästa beslut!!

Hej! Hur är det att åka med au pair med SI och varför valde du att åka med dem? :D 

Får den här frågan väldigt ofta, har också svarat på den tidigare så det är bara att klicka på Q/A i kategorierna här på bloggen så får du en massa svar på din/dina frågor! :-) Men lite kort - jag valde SI för att jag tyckte att dom verkade bäst för just mig. Läste om tre olika och jämförde ganske länge innan jag bestämde mig. Jag är jättenöjd med SI och ångrar inte en sekund att jag valde att åka via dom. 

Hej Jannica! Ville bara säga att Tack vare dig, din pod och din blogg så har jag blivit så inspirerad till att bli Au Pair i USA. Är i matchningsprocessen nu och undrar om du har några tips på frågor man kan ställa (som inte står med på Skandinaviska Institutets hemsida)? Sen undrar jag om du vet några stora skillnader på Skandinaviska Institutet och STS? (var det inte de Amanda åkte med?) Saknar er podcast! Kram!
 
Vad roligt att höra! :-D Fråga mycket om barnen (personligheter, efter skolan aktiviteter, sjukdomar/allergier, intressen osv), om området dom bor i, om du har tillgång till bil på fritiden, hur du kommer att bo (ditt rum/badrum), om det finns många andra au pairer i närheten som dom vet om, vad dom gör tillsammans som familj och lite allmänt om hela familjen typ....Och kanske också om dom vill att deras au pair ska vara som en familjemedlem eller ej. Är lite stressad i skrivandets stund, men hör av dig igen om du vill ha lite bättre svar/info, hehe! 
Skillander mellan SI och STS: Hm...Inte så jättemycket vad jag kan komma på just nu mer än att STS tar en avgift direkt på typ 2.000 SEK och hos SI är allt gratis tills du hittat din familj och åker iväg. 

Hej Jannica!
Kommer ni ladda upp några fler avsnitt till eran au pair podd snart? Älskar eran podd och din blogg! //Sara

Nej, det kommer vi tyvärr inte!! Tråkigt, men vi känner att vi inte har den tiden plus att Amanda snart åker hem...Buhu!!!! 
Tack, kram!

 
 
1
Oslofru

SÅ fina bilder <3